Poniedziałek, 13 maja – piątek, 17 maja | od godz. 17.00 do godz. 22.00 | Muzeum Etnograficzne w Warszawie (ul. Kredytowa 1)
Sobota, 18 maja (NOC MUZEÓW) | od godz. 12.00 do godz. 18.00 i od 19:00 do 01:00 | Muzeum Etnograficzne w Warszawie (ul. Kredytowa 1)
Niedziela, 19 maja | od godz. 12.00 do godz. 18.00 | Muzeum Etnograficzne w Warszawie (ul. Kredytowa 1)
MDAG Vision
MDAG Vision to sekcja wirtualnych doświadczeń, towarzysząca programowi filmowemu festiwalu. Doświadczenia wykorzystują najnowsze technologie do zaangażowania wszystkich zmysłów w refleksje nad fundamentalnymi problemami dzisiejszego świata – od naszej niejednoznacznej relacji z naturą po istotę relacji międzyludzkich. Od podróży w głąb amazońskiej puszczy, przez obserwację tradycyjnego japońskiego tańca, aż po wyprawę do wyimaginowanych krain ludzkiego umysłu.
Na wystawę składa się sześć doświadczeń, które, łącząc różne media i przyjmując punkt widzenia odmiennych kultur, tworzą angażujące narracje. Nie sposób ich przeżyć w żadnej innej formie. Wszystkie doświadczenia są dostępne w języku angielskim.
Sponsorem sekcji MDAG Vision jest Visa, a współorganizatorem jest Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Obsługę techniczną zapewnia Showtime VR, a o komfort festiwalowych doświadczeń VR zadbała marka noo.ma. Dziękujemy!Doświadczenia w programie:
Emperor
tw. Marion Burger, Ilan Cohen, Francja, Niemcy, 40 min
„Emperor” to interaktywna podróż w głąb umysłu ojca cierpiącego na afazję. To przejmująca historia córki, która stara się nawiązać z nim kontakt. Z pomocą spektakularnych animacji umysł ojca przemieniony zostaje w mistyczną krainę, w której krok za krokiem i ślad za śladem odkrywamy historię jego życia. To wzruszająca opowieść o więziach i szukaniu przestrzeni na odkrywanie ich na nowo. Doświadczenie otrzymało nagrodę Venice Immersive Achievement Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.
The Imaginary Friend
tw. Steye Hallema, Niderlandy, Belgia, 25 min
W „The Imaginary Friend” zostajemy wyobrażonym przyjacielem Daniela, ośmiolatka próbującego poradzić sobie z żałobą po stracie mamy. Towarzyszymy chłopcu w jego przygodach, walcząc z demonami, latając i przemierzając niezbadane krainy. Dzięki najnowszej technologii bohater widzi nas i rozmawia z nami, co pozwala stworzyć silną więź z chłopcem. Poruszające doświadczenie stwarza przestrzeń na rzeczywiste przeżywanie trudnych emocji i stawia pytanie, czy to, czego nie widać, potrafi być prawdziwe?
Close
tw. Hana Umeda, Polska, 20 min
„Close” to konfrontacja z niejednoznaczną pozycją współcześnie uprawianego, tradycyjnego tańca jiutamai. Japońska tancerka funkcjonuje na Zachodzie jako obiekt wizualny, zamknięty w orientalizujących kategoriach wyznaczanych nie tylko przez spojrzenie mężczyzny, ale również przez spojrzenie białego. Hana Umeda podejmuje próbę odzyskania sprawczości i podmiotowości dla siebie i dla całej wielopokoleniowej wspólnoty tancerek jiutamai. Oddaje im głos, za pomocą którego intymne zwierzenie i ukryta w tańcu trauma kobiet jest wypowiedziana wprost. Taniec jest jak nieme zwierzenie, ale równocześnie jego tradycyjna forma to knebel założony na usta. Środek własnej ekspresji może równocześnie być środkiem represji ze strony patriarchalnego społeczeństwa.
Body of mine
tw. Cameron Kostopoulos, USA, 15 min
Immersyjne doświadczenie, które pozwala odczuć stan dysforii płciowej. Najnowsza technologia śledzenia ciała, twarzy i oczu pozwala całkowicie wcielić się w osobę o innej tożsamości płciowej. Eksploracji ciała towarzyszą wywiady z osobami transpłciowymi. „Body of mine” to intymne odkrywanie płci, tożsamości i tego, co znaczy być człowiekiem.
Floating with Spirits
tw. Juanita Onzaga, Belgia, Luksemburg, 30 min
Dwie siostry przygotowują się do Dnia Zmarłych w mistycznych górach Meksyku, wspominając historie, które opowiadała im ich babcia szamanka. Portal otwiera się, gdy społeczność Mazatec świętuje. Wchodzimy do interaktywnego uniwersum przodków i duchów, z których każdy posiada sekretny świat do odkrycia. Ich piękne wizje i głęboka więź ze światem przyrody stają się symboliczne w naszej rzeczywistości, w której jako społeczeństwo musimy na nowo odbudować swoją relację z naturą.
Origen
tw. Emilia Sánchez Chiquetti, Brazylia, 25 min
Poetycka, interaktywna i porywająca wizualnie podróż przez Amazonię, po której prowadzi mitologiczny wąż boa, odkrywając przekazywane przez pokolenia historie rdzennych mieszkańców z plemienia Shipibo. Wyprawa odkrywa przed nami zmiany, jakim uległo terytorium i pokazuje ich konsekwencje dla środowiska. Narracja skupia się na połączeniu tego, jak postrzegamy nasze życie i transcendentalnym przeżyciu współistnienia z naturą.