Blok 1. Filmy WFO z muzyką Krzysztofa Komedy
Lata 50. XX wieku, głównie w obszarze filmu przyrodniczego, i lata 60. stanowiły dla Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi okres rozkwitu. Reżyserzy uatrakcyjnili produkcje o środowisku naturalnym oraz filmy z dydaktycznym przesłaniem – zarówno w warstwie dramaturgicznej, wizualnej, jak i muzycznej. W bloku prezentujemy
dzieła z tego okresu, w których w jednej z głównych ról została obsadzona muzyka Krzysztofa Komedy.
Twarz wroga
Prewencyjny film dokumentalny, którego tematem jest alkoholizm jako problem społeczny. W filmie widzimy sceny spożywania trunków w restauracjach, kawiarniach, barach przez modnie ubranych bywalców i bywalczynie imprez. Jazzowa muzyka Krzysztofa Komedy kształtuje nastrój zabaw lat 60. XX wieku. Obrazy te zostają skontrastowane z ujęciami domów, w których alkohol wyrządza krzywdę najmłodszym. A atmosferę zaczynają budować zawarte w ścieżce dźwiękowej deformacje.
Okolice peronów
Miniatura filmowa na temat przeglądu i konserwacji wagonów kolejowych. Film łączy nowofalowy sposób filmowania z muzyką Krzysztofa Komedy, która narzuca rytm montażu. Przesłaniem filmu jest zwrócenie uwagi na pracę pracowników kolei i na poszanowanie ich trudu.
Kraksa
Film z muzyką Krzysztofa Komedy o wydźwięku moralizatorskim. Młoda para udaje się na przejażdżkę. Chłopak (Andrzej Zieliński) z brawurą prowadzi Morrisa Mini Coopera. Na skutek braku rozwagi dochodzi do wypadku. Dziewczyna (Barbara Brylska) trafia do szpitala.
Mrówcze szlaki
Film intrygujący i wciągający niczym najlepszy thriller. Mimo upływu blisko 70 lat od jego realizacji, ta niezwykła, dramatyczna opowieść o zaskakujących obyczajach mrówczych społeczności, precyzyjnie opowiedziana i sfotografowana, wciąż budzi żywe emocje. Głównym bohaterem jest tu szczególny gatunek mrówek zwany Amazonką (Polyergus rufescens).
Lato w pełni. Wśród drzew, traw i mchów suną bezszelestnie mrówki – duże, czerwone, zbrojne w szabliste szczęki. Napady armii Amazonek na gniazda łagodniejszych gatunków mrówek, przypominają sceny z najlepszych filmów batalistycznych – tyle, że tutaj walka toczy się naprawdę „na śmierć i życie”.
Dramatyczność filmowych obrazów podkreśla specjalnie skomponowana muzyka autorstwa słynnego jazzmana Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, wykonywana przez sekstet Krzysztofa Komedy – co jest dodatkową zaletą tego niezwykłego filmu.
-
The Face of the Enemyreż. Edward Etler, /Poland/1965/10 min.
-
About Platform Surroundingsreż. Edward Etler, /Poland/1964/10 min.
-
Crashreż. Edward Etler, /Poland/1963/18 min.
-
Ant Trailsreż. Stanisław Kokesz, /Poland/1956/10 min.