Podczas 19. edycji Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny zaprezentowane zostaną dobrze znane widzom i widzkom naszego festiwalu sekcje tematyczne. To kategorie, które ułatwią nawigowanie po bogatym i różnorodnym programie festiwalu. Na jakie filmy w sekcjach Historie intymne, Miejsca, Bohaterowie są wśród nas oraz Fetysze i kultura warto zwrócić szczególną uwagę?
Historie intymne
Filmy pokazywane w tej sekcji pozwalają przyjrzeć się niezwykłym bohaterom kina dokumentalnego z naprawdę bliska. Znalazł się w niej m.in. najnowszy film czeskiej mistrzyni kina dokumentalnego Heleny Třeštíkovej „René. Klątwa wolności” (René – The Prisoner of Freedom). Reżyserka ponownie przygląda się charyzmatycznemu bohaterowi jednego ze swoich wcześniejszych filmów („René”, 2008) i jego nieudanym próbom uczciwego życia. Czy charyzmatycznemu bohaterowi, który stał się już czeskim celebrytą, tym razem uda się odnaleźć w życiu właściwą drogę? Z kolei o tym, co prowadzi człowieka do tak przerażającego czynu jak morderstwo, opowiedzą z różnych perspektyw filmy „Anamneza. Kim jest morderca” (Anamnesis), reż. Stefan Kolbe, Chris Wright, i „Jak wychować nastoletniego mordercę” (Raising a School Shooter), reż. Frida Barkfors, Lasse Barkfors. Pierwszy z nich to nakręcony w biały dzień dokumentalny horror, próbujący wyjaśnić, co dzieje się w głowie seryjnego mordercy kobiet. Historia przedstawiona jest w formie teatru lalkowego, w którym marionetka przemawia głosem Stefana, odsiadującego wyrok w niemieckim więzieniu. W „Jak wychować nastoletniego mordercę” poznajemy natomiast troje rodziców nastoletnich morderców, którzy opowiadają o życiu po przerażającym i niezrozumiałym czynie, jakiego dopuściły się ich dzieci. W sekcji Historie intymne widzowie zobaczyć będą mogli również film „Domokaust” (Housewitz), reż. Oeke Hoogendijk, czyli czuły portret ocalałej z nazistowskiego obozu jenieckiego Lous Hoogendijk-De Jong (matki reżyserki), która od dekad nie wychodzi z domu – dla niej Holokaust trwa nadal, chociaż sama bohaterka ma dystans do swojej traumy - uwielbia przekomarzać się z najbliższymi i przeklinać.
Miejsca
Ta sekcja pozwala odkryć czasem trudno dostępne zakątki świata – dosłownie, jak i w przenośni. W filmie „Lombard” (The Pawnshop), reż. Łukasz Kowalski, towarzyszymy wyjątkowym bohaterom z Bytomia, którzy prowadzą prawdopodobnie największy lombard w Europie. Niestety czas jego świetności minął jednak wraz z zamknięciem okolicznych kopalni i szerzącym się w mieście bezrobociem, ale choć interes przynosi straty, to miejsce staje się ważnym centrum życia lokalnej społeczności. W trochę dalszą podróż – do Neapolu – zabierze widzów film „W chowanego” (Hide and Seek), reż. Victoria Fiore. To inny niż większość dobrze nam znanych obrazów tego włoskiego miasta. Aby odkryć skomplikowane i pełne sprzeczności życie, reżyserka czyni bowiem swoim bohaterem 12-letniego rozrabiakę Entonia. Z innej perspektywy do idei miejsca podchodzi film „Psychodeliczny klasztor” (Descending the Mountain), reż. Maartje Nevejan. Jego bohaterowie przeprowadzili szczególny eksperyment – postanowili sprawdzić, co się stanie, kiedy doświadczonym w medytacji mnichom podamy psylocybinę. Jak łatwo się domyślić, chociaż ich ciała pozostały w tym samym miejscu, umysły wyruszyły w fascynującą podróż.
Bohaterowie są wśród nas
Filmy zebrane w sekcji Bohaterowie są wśród nas są dowodem na to, że superbohaterowie i superbohaterki to nie tylko postaci z komiksów. Jak żyć w coraz bardziej niespokojnym świecie pokażą nam wyjątkowi bohaterowie „Misji: szczęście” (Mission: Joy. Finding Happiness in Troubled Times), reż. Louie Psihoyos, Peggy Callahan – Dalajlama i Desmond Tutu. Ich spotkania zaowocowały bestsellerową pozycją „The Book of Joy”, na której oparty został film. Jednym z hitów tegorocznego festiwalu będzie też „Podwodne życie Jacques’a Cousteau” (Becoming Cousteau), reż. Liz Garbus, czyli filmowy portret francuskiego podwodnego naukowca, odkrywcy, pisarza i reżysera. Jego ostrzeżenia o kryzysie klimatycznym rozbrzmiewają dziś silniej niż kiedykolwiek. Bohaterów walczących o środowisko poznamy również w filmie „Terytorium” (The Territory), reż. Alex Pritz. Ten pasjonujący dokumentalny thriller zabierze nas do serca brazylijskiej Amazonii, gdzie reżyser przez trzy lata towarzyszył plemieniu Uru-eu-wau-wau w walce o ziemię i przetrwanie w starciu z prezydentem Bolsonaro. Prawdziwych bohaterów widzowie poznają dzięki filmowi „Na ratunek” (The Rescue), reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi, odsłaniającym kulisy jednej z najbardziej ryzykownych i niezwykłych akcji ratunkowych ostatnich czasów, dzięki której udało się uratować uwięzionych w jaskini w północnej Tajlandii chłopców i ich trenera.
Fetysze i kultura
Jak zwykle w programie nie zabraknie filmów przedstawiających szczególne zjawiska życia społecznego, które mówią wiele o otaczającym świecie. Dzięki „Instagramowej rodzinie” (Girl Gang), reż. Susanne Regina Meures, publiczność pozna nastoletnią influencerkę z Berlina, której życie złożone jest z reklamowanych postów, negocjacji z markami i presji obserwatorów. Działalność w sieci jest też stałą częścią życia bohaterów filmu „Cyfrowi nomadzi” (Roamers – Follow Your Likes), reż. Lena Leonhardt. To opowieść o poszukiwaniu sensu i wsparcia w nowym, cyfrowym świecie niezliczonych możliwości, w którym całkowita wolność i niezależność stają się pokoleniowym celem. Ta sekcja to również filmy o popkulturze, takie jak „Italo disco” (Italo Disco. The Sparkling Sound of the 80s), reż. Alessandro Melazzini, czyli zanurzenie w muzycznym klimacie lat 80. XX wieku, czasach rozkwitu dyskotek, w których miliony Europejczyków bawiło się przy wciągającej, syntetycznej muzyce.
Kolejne tytuły filmów i sekcje 19. Millennium Docs Against Gravity zostaną ogłoszone wkrótce.
Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 13-22 maja w ośmiu miastach - Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy w Łodzi! Od 24 maja do 5 czerwca odbędzie się część online na stronie mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (www.bankmillennium.pl).