Efekt YouTube’a
Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku przez trzech młodych informatyków: Chada Hurleya, Steve'a Chena i Jaweda Karima z PayPal Holdings, szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform. Początkowo odwiedzało go dziennie 8 milionów użytkowników – dziś już 2,6 miliarda.
Pierwszym filmem, który osiągnął pułap miliona wyświetleń była reklama firmy Nike z udziałem piłkarza Ronaldinho w 2005 roku. To przesądziło o sukcesie platformy. YouTube otrzymał dofinansowanie ze wspierającej startupy firmy Sequoia Capital, a w 2006 roku został kupiony przez Google’a. Obecnie jest drugą – po Google właśnie – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Przyczynia się do radykalizowania odbiorców za pomocą różnych form manipulacji.
Film pokazuje blaski i cienie serwisu. Poznajemy jego historię, w tym ewolucję ze zwykłej platformy od wymiany filmów i nagrań wideo do internetowej maszynki do zarabiania pieniędzy. Słuchamy opinii ekspertów. Film przygląda się nie tylko platformie, ale również sposobowi, w jaki zmieniła ona nasze życie i myślenie.
-
czas trwania:99 min.
-
kraj/rok:USA /2022
-
reżyseria:Alex Winter
-
zdjęcia:Peter Nicoll
-
montaż:Weston Cudwell
-
produkcja:Gale Anne Hurd, Glen Zipper, Alex Winter / Valhalla Entertainment, Olive Hill Media, Trouper Productions, Time Studios, Zipper Bros Films
-
wybrane festiwale i nagrody:2023 – FF Tribeca, 2023 – CPH:DOX Kopenhaga
-
sekcje:
-
konkursy:
-
tagi:
-